Aktualności

Jak dobrze wyreżyserować przedstawienie? Część I – Nagłośnienie

Rozpoczynam cykl artykułów, w których postaram się pomóc Wam – pasjonatom, reżyserom – amatorom, nauczycielom, na których spada obowiązek przygotowania szkolnego/przedszkolnego przedstawienia – w realizacji tego przedsięwzięcia. Będę starał się Wam pomóc w kwestii oświetlenia, nagłośnienia, scenografii i kostiumów, gdyż poprawne wykorzystanie w/w elementów wpływa decydująco na końcowy efekt.

Śledźcie moje wpisy, gdyż będę na bieżąco (artykuł/tydzień) aktualizował cykl.

Tematem dzisiejszego wpisu będzie NAGŁOŚNIENIE. Jeżeli możliwe jest, aby aktorzy grali bez mikrofonów, to wykorzystajcie to. Mikrofon zawsze ogranicza działania aktora. Ale jeżeli sala ma złą akustykę, albo występ odbywa się w plenerze, to niezbędne staje się zastosowanie nagłośnienia. Zapewne większość z Was ma dostęp do sprzętu nagłaśniającego. Jednak czy wiecie, w jaki sposób go rozmieścić i używać? Poniższe grafiki przedstawiają przykładowe ustawienie. Takie umiejscowienie sprzętu sprawi, iż aktorzy będą czuć się komfortowo, a co najważniejsze widz nie będzie musiał nadstawiać ucha, aby usłyszeć wypowiadane kwestie. Szczególnie zwróćcie uwagę na ustawienie stanowiska dla realizatora dźwięku. Jest to bardzo ważne! Osoba realizująca dźwięk powinna siedzieć w znacznej odległości od kolumn, najlepiej pośrodku widowni, bądź za nią. To istotne, by w odpowiedni sposób sterować nagłośnieniem. Siedząc tuż obok kolumny nie jesteśmy w stanie ustawić właściwych proporcji dźwięku i odpowiedniej głośności, gdyż nie mamy pojęcia, co słyszy widz na końcu albo w środku sali. Na grafikach widzicie trzy warianty, ale celowo zamieściłem też grafikę ukazującą błędne ustawienie. Zarazem zdaję sobie sprawę, że z powodu braku odpowiedniej długości kabli i z innych ograniczeń ustawiacie realizację dźwięku w najgorszym z możliwych miejsc. Jest wyjście z takiej sytuacji. Wystarczy zaangażować drugą osobą, by przemieszczała się po sali w trakcie przedstawienia i dzieliła się swoimi uwagami z realizatorem. Mimo wszystko uprzedzam, że jest to ostateczne rozwiązanie. Oto przykłady właściwego rozmieszczenia sprzętu nagłaśniającego. Optymista ze mnie. Domyślam się, że niewielu z Was dysponuje więcej ni ż jedną parą głośników, a ja pokazuję tzw. odsłuchy, czyli głośniki służące aktorom i wokalistom, którzy, aby np.; śpiewać równo z muzyką powinni ją znakomicie słyszeć. A najczęściej jest tak, że wokaliści i chór stoją za głośnikami. Przez to mają problemy z równym wejściem i śpiewem zgodnym z rytmem muzyki. Spójrzcie proszę poniżej (kliknijcie na grafikę, aby powiększyć), oto podstawowe standardy:

Jeżeli macie dostęp do sprzętu w placówkach i domach kultury itp. – zacznijcie działać! Jeżeli nie dysponujecie sprzętem nagłaśniającym, warto przy różnych okazjach kwestować na zakup sprzętu. Środowisko zwykle jest otwarte na takie problemy. Od kilku lat współpracuję z dziecięcym teatrzykiem „Ale heca”. Pani Agata – prowadząca teatrzyk – przy okazji przedstawień okolicznościowych urządzała zbiórki na zakup nagłośnienia. Po kilku takich akcjach uzbierała znaczną kwotę, a dodatkowe wsparcie komitetu rodzicielskiego pozwoliło na zakup sprzętu.

Czego potrzebujecie? Podstawowe elementy nagłośnienia:

– mixer (lub power mixer*, o ile nie zdecydujemy się na kolumny aktywne)

– kolumny (aktywne lub pasywne*)

– źródło dźwięku (odtwarzacz CD, komputer, iPod, etc.)

– mikrofony (przewodowe, bezprzewodowe, nagłowne, ściągające* (pojemnościowe)

– okablowanie

Zapewne kilka z powyższych terminów to dla Was nowość, więc gwoli wyjaśnienia:

*power mixer – to połączenie standardowego mixera (służy do korekcji dźwięku, podłączenia źródła dźwięku) z wzmacniaczem. Często stosowany w szkołach.

*Kolumny:

1) pasywne – to standardowe kolumny. Wymagają podłączenia do wzmacniacza lub power mixera

2) aktywne – kolumny z wbudowaną końcówką mocy. Do pracy wymagają jedynie źródła dźwięku. Coraz częściej stosowane w szkołach, domach kultury. Niezwykle wygodne. Niestety znacznie droższe od kolumn pasywnych, ale jakże wygodne.

*Mikrofony – zakup dobrego mikrofonu to chyba najtrudniejszy etap. Jest wielu producentów, ale naszą uwagę powinny przyciągnąć szczególnie trzy marki – Shure, Sennheiser i AKG – oferujące dobre produkty, zbudowane w oparciu o solidne podzespoły. Kiedy dokonaliśmy już wyboru producenta pora zastanowić się nad rodzajem mikrofonu. Oczywiste, że najlepszy byłby mikrofon bezprzewodowy (jeżeli już kupujecie, to pamiętajcie, że mikrofony poniżej 600-700zł. to wyrzucanie pieniędzy w błoto, są zawodne i fatalnej jakości), jednak jest znacznie droższy od przewodowego. Z kolei mikrofon nagłowny byłby świetnym rozwiązaniem – jest wygodny, daję swobodę ruchu. Niestety trudno znaleźć coś sensownego w przystępnej cenie. Ostatni typ to mikrofon ściągający (pojemnościowy), ustawiany zwykle obok chóru. Nie jest to konieczny zakup, spokojnie możemy obejść się bez niego i uniknąć dodatkowych kosztów, ponadto jest to uciążliwy w obsłudze mikrofon, powodujący sprzężenia.

Przykładowe zestawy:

Zestaw I:

– Power mixer

– kolumny pasywne

– odtwarzacz CD/komputer

– mikrofony (przewodowe/bezprzewodowe)

– okablowanie

Zestaw II:

– mixer

– kolumny aktywne

– odtwarzacz CD

– mikrofony (przewodowe/bezprzewodowe)

– okablowanie

Jedno z pierwszych pytań dotyczy całkowitego kosztu. Niestety, aby zakupić sprzęt w miarę dobrej jakości należy się liczyć z wydatkiem 4000-6000zł. Póki co, przestrzegam przed zakupami w sklepach internetowych. Wspomniana wyżej Pani Agata trafiła na bardzo niesolidny sklep (Fabryka dźwięku z Kielc), który zamówienie realizował przez miesiąc przysyłając wadliwy sprzęt, bądź nie to, co zamówiono w formularzu zakupu. Oczywiście przelew musiał być dokonany z góry, a później zmaganie z niesolidnym sklepem.

Podsumowując, zastanówcie się, czego potrzebujecie, co jest dla Was odpowiednie. Wasza placówka, gmina chciałaby zakupić nagłośnienie, ale nie wie co wybrać? Napiszcie do nas, a uzyskacie odpowiedź! Pomogę Wam w skompletowaniu właściwego zestawu. Jeśli macie sprzęt, spróbujcie poeksperymentować. Zastosujcie różne ustawienie, jednak trzymając się zasad przedstawionych na schemacie. Stańcie na końcu sali i sprawdźcie czy słowa wypowiadane lub śpiewane do mikrofonu są dobrze słyszalne i zrozumiałe. W razie problemów poproście osobę realizującą dźwięk o zmianę ustawień na mixerze i nasłuchujcie, aż do osiągnięcia pożądanego efektu. Pamiętajcie, że mikrofony (z wyjątkiem pojemnościowego) powinny być tuż przy ustach i raczej na wprost.

Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Wam nieco temat nagłośnienia. W razie pytań pozostaję do Waszej dyspozycji.

Reklamy

4 thoughts on “Jak dobrze wyreżyserować przedstawienie? Część I – Nagłośnienie

  1. Mam ogromną prośbę, muszę zakupić mikrofony do szkolnych przedstawień teatralnych i nie wiem, które bardziej zdają egzamin- mikroporty, czy pojemnościowe. Będę ogromnie wdzięczna za jakiekolwiek sugestie i porady

  2. Witam,
    Żadne z proponowanych rozwiązań nie jest do końca dobre (zależy jakim budżetem Pani dysponuje). Z dwóch powyższych polecam mikroporty – będą tańsze i skuteczniejsze, jednak jakość sygnału może pozostawiać do życzenia. Dobre mikrofony pojemnościowe to wydatek rzędu kilku tysięcy. Tanimi lepiej nie zawracać sobie głowy. W razie innych wątpliwości chętnie odpowiem.
    Pozdrawiam!

    • Witam i dziękuję za odpowiedź 🙂
      Otóż dyrekcja mojej szkoły zleciła mi zadanie, aby kupić mikrofony do nagłośnienia przedstawień teatralnych. Kiedy zapytałam jaką kwotą mogę dysponować, odpowiedziała – każdą 🙂 Trochę zakupiłam już sprzętu nagłaśniającego do szkoły i doskonale wiem, że wszystko zależy od kasy jaką się dysponuje. Najważniejsze, żeby mikrofony nie przerywały, nie szumiały i były praktyczne w użyciu dla dzieci. Gdyby Pan mógł mi jakieś polecić, to byłabym przeogromnie wdzięczna. Pozdrawiam serdecznie 🙂
      P.S Wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, chyba nie wchodzi w grę..

      • Tutaj pojawia się problem, gdyż osobiście nie używam i nigdy nie miałem do czynienia z mikroportami. Nie chcę niczego polecać, bo domyślam się, iż w cenie jaką może Pani wydać na zakup nie dostanie Pani dobrego sprzętu. Proponuję kontakt ze sprzedawcami. Najlepszym wyjściem byłaby osobista wizyta w sklepie. Otrzyma Pani porady i odpowiedzi na wszystkie pytania. Ja używam mikrofonów bezprzewodowych, ale tych „do ręki”. W tym zakresie mogę radzić. Jednak cena z jaką należy się liczyć to ok ~800 – 1500zł/ szt. Pozdrawiam!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s