Scenariusze jasełek

Światłość w ciemności świeci w wykonaniu przedszkolaków z Zakopanego

Otrzymałem film z przedstawienia jasełkowego wg mojego scenariusza realizowanego przez zaprzyjaźnione Przedszkole Sióstr Urszulanek, które znajduje się tuż obok Nosala.

Zacznę od tego, że Siostra Alicja – Dyrektorka Przedszkola – przygotowała zaplecze techniczne w postaci sceny składanej z elementów, zabezpieczonej barierkami oraz sprzętu nagłaśniającego, w którego zakupie pośredniczyłem i służyłem poradą. Z całego serca doradzam i Wam taką inwestycję.

Przedszkolaki opowiedziały historię Bożego Narodzenia widzianą oczami św. Franciszka z Asyżu – prekursora szopki. To właśnie jego duchowością naznaczyłem ten scenariusz. Św. Franciszek pełnił rolę narratora, później narrację przejęły anioły i zwierzęta.

W rolach głównych obok Franciszka zaproponowałem tym razem zwierzęta, które z własnej perspektywy opowiadają o tym, co się wydarzyło w Betlejem. Mali aktorzy znakomicie sobie radzili ze swoimi rolami, a zwierzęta występowały w roli komentatorów i puentowały poszczególne sceny. Od czasu do czasu słyszę z ust Pań pracujących z przedszkolakami, że moje scenariusze we fragmentach bywają zbyt trudne dla przedszkolaków. O dziwo inni twierdzą, że nie. No to obejrzyjmy wspólnie, jak – przyznaję – z niełatwymi dialogami zwierząt poradziły sobie dzieci przedszkolne.

Brawo! Zwróciliście uwagę na udział rodziców w przedstawieniu?

Urzekły mnie kostiumy dzieci. Wspomniałem wcześniej o technice nagłośnienia. Za chwilę usłyszycie, jakie problemy mogą wystąpić z mikrofonami pojemnościowymi, które w zamierzeniu powinny ściągać głosy dzieci mówiących bądź śpiewających bez użycia mikrofonów bezprzewodowych. Zastosowanie tych mikrofonów jest ryzykowne, dlatego nie polecam inwestowania w nie, jeżeli występ odbywa się w trudnych warunkach akustycznych np.: na salach gimnastycznych, korytarzach, tudzież niewytłumionych pomieszczeniach itp. Zwróćcie uwagę jakie sprzężenia mogą wystąpić.

Chciałem natomiast docenić śpiew dzieci i zastosowanie instrumentów rytmicznych. Pamiętajcie jednak, że nieumiejętne ich wykorzystanie może zakłócić rytm utworu i utrudnić śpiew wokalistom i chórkowi.

Oto jeszcze raz dialogi z humorem i puentą. W scenariuszu „Światłość w ciemności świeci” pastorałkę pt. „Tajemnica” umieściłem w wersji z wokalem i z dialogami nagranymi na tle muzyki, przewidując, że przedszkolaki mogą sobie nie poradzić z tym fragmentem scenariusza. A tu zaskoczenie. Zobaczcie i posłuchajcie.

Ważnym elementem przedstawienia jest zakończenie czyli scena finałowa. W tym wypadku wg mnie, reżyserujący sprostali temu zadaniu.Na scenie są obecne wszystkie dzieci występujące, a żywiołowe wykonanie przebojowej i wzruszającej pastorałki „Tu słowo Ciałem się stało” porwało publiczność, która oszalała na koniec. Ostatnią sceną można wymazać z pamięci potknięcia i poprawić ogólne wrażenie, chociaż w przypadku przedszkolaków z Zakopanego pozostaje trwać w pełnym zachwycie.

Skomentuj

